وقتي نام ماه محرم را مي شنويم نا خودآگاه به خاطره روز ها عزاداري ،دسته هاي عزاداري امام حسين (ع) و همچنين نذري دادن كه يك سنت مذهبي همگاني در ميان عموم مردمان مي باشد، مي افتيم . از لحاظ ديرينهشناسي، نذر ريشه تاريخي دارد و تنها منحصربهفرد آيين مقدس اسلام نيست بلكه آنچه كه از تاريخ برمي آيد نشان از اين سنت در ديگر اديان و انبياي الهي و سنت امامان ما هم ميباشد و جايگاه ويژهاي داشته ميباشد ،براي نظير مي توان به نذر عمران نبي براي خادم شدن فرزندش در عبادتگاه نام برد . نذورات در در ميان مسلمان ها در روز ها مختلفي وجود دارااست كه ماه محرم از ايامي ميباشد كه نذري هاي متعددي در آن ادا مي شود؛ آئين نذري دادن به عزاداران امام حسين(ع) سنتي ديرينه و پسنديده در بين بيشتر مسلمانها و به خصوص شيعهها دنياست كه در كشورمان رواج بيشتري دارااست و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود مي- برسد . دادن اطعام و نذري در تعدادي صد سال پيش شيوهي شيعيان براي تقابل با ستمهاي امويه و بنيعباس بوده ودر حقيقت براي نگهداري هويت شيعيان چهره ميگرفت . در سوگواري هاي محرم بعضي از ارامنه و زرتشتيان به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسين(ع) ارادت ويژه اي دارند و هر ساله از قند و چاي هيئت هاي مسلمان گرفته تا تعدادي رأس گوسفند نذر مي كنندو در اين مراسم معنوي شركت مي نمايند . مراسم نذري دادن مملو از ارزشهاي انساني و اعتقادي هست و همينطور نشانگر ارزشهاي اجتماعي مثل برابري، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همكاري مردان و زنان براي نذري دادن و در كنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذري، آرم فرهنگ، آداب و رسوم، عقايد، سنت ها و همراهي آن ها در همگي وضعيت و برهه زماني هاست .
يك عدد ديگر از فوايد نذري توده شدن كليه اعضاي خويشان به عذر ياري كردن براي آماده سازي نذري است كه اين نيز از ديگر زيبايي هاي اين سنت الهي هست . مطمئناﹰ كليه ي ما در كودكي خاطره شيرين ملازمت و همراهي با مادربزرگ بر سر ديگ نذريِ او يا اقوام و هم زدنش را هيچ وقت از ياد نخواهيم موفقيت . در موردها زياد نذري كه ادا مي شود نذري بوده هست كه نسل هاي گذشته بر ذمه خويش گذارده بودند همينطور نذورات ياد كردن گذشتگان و لينك و پيوند با پيشين هم ميباشد .
در يك قرارداد نانوشته غذاهاي اهل ايران به چندين تيم طبقهبندي شدهاند: غذاهاي جشن و پايكوبي و عروسي كه شيرينپلو، خورش فسنجان و باقلاپلو با گوشت را از اين مدل ميتوان اسم موفقيت . غذاهاي رستوراني نظير چلوكباب كوبيده و برگ، زرشكپلو با مرغ، قورمهسبزي، غذاهاي خانگي مانند لوبياپلو، دلمه، كوفته و كشك و بادمجان كه درصورتي كه رستوراني نيز آنها را سرو كند، برچسب غذاهاي خانگي از روي آن ها برداشته نمي شود . تيم بعدي خوراكهايي ميباشند كه در مراسم سوگواري پخته و خورده ميشوند:چلو وخورش قيمه و عدسپلو و شلهزرد و … علاوه بر آنكه در تيم غذاهاي خانگي و رستوراني جاي دارند، پاي اثبات مجالس عزاداري و پذيرايي از زائران و سوگواران هستند .
معروفترين طعام براي نذري ماه محرم، قيمه مي باشد ،عدس پلو نيز از نذري هاي ديرين هست . نذورات هر منطقه مطابق سنت ها و رسومات آن محله مي باشد در همدان هم نذوراتي همچون قيمه پلو، عدس پلو، حليم، سمنو، حلوازرده، خرما و شير دربين عزادران توزيع مي شود . همداني ها معتقدند كه نذر هايشان را بايستي ادا كنند و كمتر خانواده اي را در استان همدان مي يابيد كه نذري را در روز ها محرم و صفر نداشته باشد و در اين فرمان خير و خوبي سهيم نباشد چلو خورش قيمه عمر اداي نذري به رخ چلوخورش قيمه مضاعف نمي باشد و احتمالا حداكثر ۸۰-۹۰ سال باشد . تا گذشته از آن شربت، نان و خرما، شيرداغ و انواع آش از ماكولات مراسم عزاداري بودهاند كه عمر آن به زمان صفويان ميرسد كه مراسم عزاداري از آن دوران شكل و شمايلي رسمي و باشكوه به خويش گرفت . اينكه چرا قيمه غذاي حياتي اين مراسم شده است، دقيقا معين نميباشد و عوارض متفاوتي براي آن ذكر ميگردد كه هيچ كدام سنديت ندارد .برخي معتقدند كه در بازه رضاخان و زماني كه عزاداري به داخل خانهها رفت و مراسم سوگواري در ملأ عام ممنوع شد، شكل پذيرايي نيز تغييرو تحول كرد و زنان خانه با غذاهاي خانگي به استقبال سوگواران رفتند .
شيعيان هند و پاكستان كه درصد كمي از جمعيت كشورشان را تشكيل ميدهند نيز در روزها محرم غذاهايي مانند نان، كباب و نوعي خوراك مشابه قيمه را در مراسم خود پخته و مي خورند . جمع اي قيمه را يكي از آسانترين غذاهايي مي دانند كه مشقت متعددي ندارد، به آساني مهيا و در عين درحال حاضر از گوشت قرباني در آن به كارگيري شده و خرد كردن آن به شكل قيمه منجر مي شود كه تمامي مواد خورش به طور يكسان به عزاداران برسد
اينكه چرا قيمه نذري اينقدر خوشمزه ميباشد دلايل بسياري دارد اينكه چرا قيمه نذري اينقدر خوشمزه ميباشد عارضه ها اكثري دارد: در غذاي نذري معمولا از بهترين مواد نخستين به كار گيري ميشود، در مصرف زعفران امساك نميشود، گوشت گوسفند جديد در خورش به كار مي رود و از ادويه جات و عطردهندههايي مثل هل، دارچين و گلاب هم بسيار به كار گيري مي گردد . علاوه بر اين صرف غذاي نذري پس از مراسم و در جمع عزاداران درحال حاضر و هواي خودش را داراست كه در به يادماندني شدن طعام تاثير عمدهاي ميگذارد .
يك عدد ديگر از نذري هاي داراي شهرت آش رشته و شله رنگ زرد است شله رنگ زرد يك عدد از دسرهاي اصيل اهل ايران ميباشد كه عمده در روزها مذهبي به تيتر نذري پخته مي شود . معمولا خانم هاي اهل ايران شيوه تهيه اين دسر را به خوبي ميدانند البته معمولا دستور پخت شله رزد از مادربزرگ به مامان و به همين صورت به نسل هاي بعدي انتقال ميابد .
آش حرفه از معروفترين آش هاي اهل ايران ميباشد . اين آش را غالبا با كشك و گهگاه با سركه و چه بسا ترشي ميخورند . بسته به عادت هاي خانوادگي از اين غذا به عنوان پيش خوراك يا اين كه غذاي حياتي استعمال مي شود اگر چه رده ويژه اي در سفره افطار ماه رمضان داراست و از آن به عنوان پيش طعام استعمال مي شود, اما در ساير ايام سال و ماه هاي محرم و صفر نيز آش نذري دوچندان پرطرفدار است . .
وقتي نام ماه محرم را مي شنويم نا خودآگاه به خاطره روز ها عزاداري ،دسته هاي عزاداري امام حسين (ع) و همچنين نذري دادن كه يك سنت مذهبي همگاني در ميان عموم مردمان مي باشد، مي افتيم . از لحاظ ديرينهشناسي، نذر ريشه تاريخي دارد و تنها منحصربهفرد آيين مقدس اسلام نيست بلكه آنچه كه از تاريخ برمي آيد نشان از اين سنت در ديگر اديان و انبياي الهي و سنت امامان ما هم ميباشد و جايگاه ويژهاي داشته ميباشد ،براي نظير مي توان به نذر عمران نبي براي خادم شدن فرزندش در عبادتگاه نام برد . نذورات در در ميان مسلمان ها در روز ها مختلفي وجود دارااست كه ماه محرم از ايامي ميباشد كه نذري هاي متعددي در آن ادا مي شود؛ آئين نذري دادن به عزاداران امام حسين(ع) سنتي ديرينه و پسنديده در بين بيشتر مسلمانها و به خصوص شيعهها دنياست كه در كشورمان رواج بيشتري دارااست و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود مي- برسد . دادن اطعام و نذري در تعدادي صد سال پيش شيوهي شيعيان براي تقابل با ستمهاي امويه و بنيعباس بوده ودر حقيقت براي نگهداري هويت شيعيان چهره ميگرفت . در سوگواري هاي محرم بعضي از ارامنه و زرتشتيان به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسين(ع) ارادت ويژه اي دارند و هر ساله از قند و چاي هيئت هاي مسلمان گرفته تا تعدادي رأس گوسفند نذر مي كنندو در اين مراسم معنوي شركت مي نمايند . مراسم نذري دادن مملو از ارزشهاي انساني و اعتقادي هست و همينطور نشانگر ارزشهاي اجتماعي مثل برابري، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همكاري مردان و زنان براي نذري دادن و در كنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذري، آرم فرهنگ، آداب و رسوم، عقايد، سنت ها و همراهي آن ها در همگي وضعيت و برهه زماني هاست .
يك عدد ديگر از فوايد نذري توده شدن كليه اعضاي خويشان به عذر ياري كردن براي آماده سازي نذري است كه اين نيز از ديگر زيبايي هاي اين سنت الهي هست . مطمئناﹰ كليه ي ما در كودكي خاطره شيرين ملازمت و همراهي با مادربزرگ بر سر ديگ نذريِ او يا اقوام و هم زدنش را هيچ وقت از ياد نخواهيم موفقيت . در موردها زياد نذري كه ادا مي شود نذري بوده هست كه نسل هاي گذشته بر ذمه خويش گذارده بودند همينطور نذورات ياد كردن گذشتگان و لينك و پيوند با پيشين هم ميباشد .
در يك قرارداد نانوشته غذاهاي اهل ايران به چندين تيم طبقهبندي شدهاند: غذاهاي جشن و پايكوبي و عروسي كه شيرينپلو، خورش فسنجان و باقلاپلو با گوشت را از اين مدل ميتوان اسم موفقيت . غذاهاي رستوراني نظير چلوكباب كوبيده و برگ، زرشكپلو با مرغ، قورمهسبزي، غذاهاي خانگي مانند لوبياپلو، دلمه، كوفته و كشك و بادمجان كه درصورتي كه رستوراني نيز آنها را سرو كند، برچسب غذاهاي خانگي از روي آن ها برداشته نمي شود . تيم بعدي خوراكهايي ميباشند كه در مراسم سوگواري پخته و خورده ميشوند:چلو وخورش قيمه و عدسپلو و شلهزرد و … علاوه بر آنكه در تيم غذاهاي خانگي و رستوراني جاي دارند، پاي اثبات مجالس عزاداري و پذيرايي از زائران و سوگواران هستند .
معروفترين طعام براي نذري ماه محرم، قيمه مي باشد ،عدس پلو نيز از نذري هاي ديرين هست . نذورات هر منطقه مطابق سنت ها و رسومات آن محله مي باشد در همدان هم نذوراتي همچون قيمه پلو، عدس پلو، حليم، سمنو، حلوازرده، خرما و شير دربين عزادران توزيع مي شود . همداني ها معتقدند كه نذر هايشان را بايستي ادا كنند و كمتر خانواده اي را در استان همدان مي يابيد كه نذري را در روز ها محرم و صفر نداشته باشد و در اين فرمان خير و خوبي سهيم نباشد چلو خورش قيمه عمر اداي نذري به رخ چلوخورش قيمه مضاعف نمي باشد و احتمالا حداكثر ۸۰-۹۰ سال باشد . تا گذشته از آن شربت، نان و خرما، شيرداغ و انواع آش از ماكولات مراسم عزاداري بودهاند كه عمر آن به زمان صفويان ميرسد كه مراسم عزاداري از آن دوران شكل و شمايلي رسمي و باشكوه به خويش گرفت . اينكه چرا قيمه غذاي حياتي اين مراسم شده است، دقيقا معين نميباشد و عوارض متفاوتي براي آن ذكر ميگردد كه هيچ كدام سنديت ندارد .برخي معتقدند كه در بازه رضاخان و زماني كه عزاداري به داخل خانهها رفت و مراسم سوگواري در ملأ عام ممنوع شد، شكل پذيرايي نيز تغييرو تحول كرد و زنان خانه با غذاهاي خانگي به استقبال سوگواران رفتند .
شيعيان هند و پاكستان كه درصد كمي از جمعيت كشورشان را تشكيل ميدهند نيز در روزها محرم غذاهايي مانند نان، كباب و نوعي خوراك مشابه قيمه را در مراسم خود پخته و مي خورند . جمع اي قيمه را يكي از آسانترين غذاهايي مي دانند كه مشقت متعددي ندارد، به آساني مهيا و در عين درحال حاضر از گوشت قرباني در آن به كارگيري شده و خرد كردن آن به شكل قيمه منجر مي شود كه تمامي مواد خورش به طور يكسان به عزاداران برسد
اينكه چرا قيمه نذري اينقدر خوشمزه ميباشد دلايل بسياري دارد اينكه چرا قيمه نذري اينقدر خوشمزه ميباشد عارضه ها اكثري دارد: در غذاي نذري معمولا از بهترين مواد نخستين به كار گيري ميشود، در مصرف زعفران امساك نميشود، گوشت گوسفند جديد در خورش به كار مي رود و از ادويه جات و عطردهندههايي مثل هل، دارچين و گلاب هم بسيار به كار گيري مي گردد . علاوه بر اين صرف غذاي نذري پس از مراسم و در جمع عزاداران درحال حاضر و هواي خودش را داراست كه در به يادماندني شدن طعام تاثير عمدهاي ميگذارد .
يك عدد ديگر از نذري هاي داراي شهرت آش رشته و شله رنگ زرد است شله رنگ زرد يك عدد از دسرهاي اصيل اهل ايران ميباشد كه عمده در روزها مذهبي به تيتر نذري پخته مي شود . معمولا خانم هاي اهل ايران شيوه تهيه اين دسر را به خوبي ميدانند البته معمولا دستور پخت شله رزد از مادربزرگ به مامان و به همين صورت به نسل هاي بعدي انتقال ميابد .
آش حرفه از معروفترين آش هاي اهل ايران ميباشد . اين آش را غالبا با كشك و گهگاه با سركه و چه بسا ترشي ميخورند . بسته به عادت هاي خانوادگي از اين غذا به عنوان پيش خوراك يا اين كه غذاي حياتي استعمال مي شود اگر چه رده ويژه اي در سفره افطار ماه رمضان داراست و از آن به عنوان پيش طعام استعمال مي شود, اما در ساير ايام سال و ماه هاي محرم و صفر نيز آش نذري دوچندان پرطرفدار است . .